Teheran in één dag - Reisverslag uit Teheran, Iran van Renata Wiel - WaarBenJij.nu Teheran in één dag - Reisverslag uit Teheran, Iran van Renata Wiel - WaarBenJij.nu

Teheran in één dag

Blijf op de hoogte en volg Renata

29 Oktober 2016 | Iran, Teheran

Zaterdag 29 okt

Gisteren avond werden we opgehaald op het vliegveld door de taxi. Dat vind ik altijd wel handig om vooraf te regelen. We hadden één van de twee hostels van Teheran gereserveerd. Hotels zijn er meer maar die beginnen bij het 150 euro per nacht. 7-Hostels was eenvoudig maar prima. Dorms voor mannen en vrouwen gescheiden en een redelijke douche. We hebben ons eerste kebabje gegeten want dat was het dichtstbijzijnde eten bij het hostel en Fabrizio had honger. Nou dan weet je het wel hè Roos en Flaaf ... Met flink wat paracetamol gaan slapen want mijn beginnende verkoudheid van 's morgenvroeg was door de ijskoude airco in het vliegtuig naar Teheran nu echt doorgezet.
Zaterdag ontbijtje van het hostel. Brood thee smeerkaas en jam . Prima voor mij , aangevuld met broodje falafel met groenten voor Fab. Met de metro zijn we de stad in gegaan. 12 euro cent per ritje. Eerst naar de voormalige US Embassy. Vervallen, achter de hekken waar de brandsporen nog op zaten. Beschilderd met Iraanse promotie en anti-amerikaanse afbeeldingen. Zoals de statue of liberty met een doodskop. Brrrrrr toch een beetje luguber allemaal. Dus op naar de rijkdom van het Golestan paleis. Spiegelzalen en tronen groter dan een flink tweepersoonsbed en een mooie tuin. Lekker een uurtje op een bankje gezeten. Onderweg een smooty van melk banaan en pistachenoten, lekker! En ook de granaatappel sap vers geperst is vast goed voor ons. We bezoeken de bazaar met 10 km straatjes en omdat Fab zo handig is met gedownloade maps en satelliet zien we in ieder geval wáár we verdwaald zijn. Onze bankier in de dop regelt ook het beheer en de uitgaven van onze miljoenen. In rials of met een nulletje minder in Tomans. Lekker verwarrend, want ze zeggen ook gewoon 5...en dan hoeveel nullen gok je? Maar het went al best. We komen de eerste groep westerlingen tegen in het jewels museum. Gemiddelde leeftijd hoog. Gewicht hoger.. maar het wachten is de moeite waard. Jeetje wat een rijkdom. Goud maar vooral diamanten en edelstenen. De wereldbol van edelstenen is het allermooiste. Helaas verboden te fotograferen. De waarde is onschatbaar omdat deze juwelen zo
uniek zijn dat er geen vergelijk is te maken en geen marktprijs bestaat.

Terug naar het hostel om de rugzakken op te halen en met een taxi naar het domestic airport voor de vlucht naar Shiraz. Dat is toch even fijner dan naar de bomvolle metro met backpack. En voor 5 euro nemen wij graag wat luxe ;)
En nu dus een uurtje free WiFi op het airport..