Bogota in....en weer uit... - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Renata Wiel - WaarBenJij.nu Bogota in....en weer uit... - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Renata Wiel - WaarBenJij.nu

Bogota in....en weer uit...

Blijf op de hoogte en volg Renata

29 Juli 2014 | Colombia, Bogota

Buiten klinkt de muziek, mensen lopen vlak langs onze ramen, het is nog niet eens acht uur maar we liggen voldaan in bed. Zaterdag 26/7 om 19 uur vertrokken we. Via een tussenstop op het sjieke London Heathrow komen we Colombiaanse tijd 3 uur AM in Bogota aan. Weinig geslapen, 15 uur onderweg vanaf Schiphol, maar nu toch klaarwakker. Nadat we de ATM gevonden hebben regelen we een taxi. Zo 's nachts op een vreemd vliegveld aankomen voelt nooit echt fijn. Met een rotvaart gaan we over de verlaten wegen richting stad. Gelukkig heb ik een hostal geboekt want wat doe je anders in de donkere uitgestorven straten van deze stad met 8 miljoen inwoners. De taxichauffeur is zo aardig om te blijven wachten tot Casa Bella Vista haar deur opent. We worden zachtjes door de eigenaar binnen gehaald en welkom geheten. En direkt naar de grote sofa geleid. Ga maar lekker een paar uur slapen, dikke wollen dekens worden gebracht en wij aarzelen niet om ons op de bank uit te strekken. Eindelijk languit, toch lekkerder dan een vliegtuigstoel.

Rosalba slaapt goed door maar om 9 uur gaan we toch de straat op. Eerst ontbijten met de specialiteit van Bogota! Een chocolade compleet: warme chocomelk , witte broodjes met boter en een stuk jonge vette kaas die je moet dopen in de chocolademelk. Nou...niet echt een toppertje....maar de verse mangojugo en yoghurt zijn goed.

Het Plaza Bolivar is het belangrijke politieke centrum. Het presidentieel woon - en werkpaleis , een kerk en wat gebouwen uit andere tijdvakken maken het niet tot het mooiste plein ooit gezien maar gelukkig is de oude vertrouwde bevrijder van 5 Latijns Amerika landen, Simon Bolivar ook op dit plein aanwezig.

Het is zondag en dan is het oude centrum van Bogota, la Candelaria autovrij en het domein van fietsers en wandelaars en in de loop van de dag groeit er een koninginnedag-achtige sfeer met artiesten, handeltjes en muziek. We bezoeken de prachtige schilderijen van de Colombiaanse schilder Botero en het goudmuseum. En s middags nemen we een warme douche in onze privé badkamer! Heerlijk ! Het is (zondag...) niet gelukt de vlucht naar Cali te boeken die we nodig hebben om dinsdag de markt in Silvia kunnen bezoeken. We aarzelen wat we gaan doen, gokken dat het morgenvroeg op het vliegveld lukt? Er zit geen rek in dit stukje planning want de markt... Uiteindelijk kiezen we voor een mooi alternatief. Terwijl we heerlijk zitten te eten bij 'El gato gris' waar ook weer gewoon wifi is zodat we een nieuw plan bij elkaar surfen ;) kiezen we voor Villa de Levya. Terug in het hostal bespreek ik ons vertrek morgen met de eigenaar. Het toeval wil dat hij net een taxi naar de busterminal aan het regelen is voor twee Spaanse meiden. Mooi, compartimos!

28 juli maandag

Met de Spaanse Cristina en Bea is een busticket op de grote terminal snel gekocht en we hebben nog tijd voor een ontbijtje. De minivan zit precies vol, luxe reizen zo! Uhh vol? De lange rit dwars door de miljoenenstad pikken we nog 6 mensen op zodat ieder gaatje gangpad ook gebruikt wordt. Na ruim een uur zijn we de stad uit. Het beeld van de stad is rommelig, druk, veel bussen en fietsers, niet echt armoedig maar ook niet verzorgd, veel handel, veel reclame (dat is wel weer anders dan in Cuba waar helemaal geen reclame was maar alleen propaganda). We rijden op zo'n 2500 meter hoogte maar het landschap is glooiend alsof het Duitse heuvels zijn. De weg is prima en als ik niet lees of indommel geniet ik van het uitzicht. Roos zit lekker muziekje te luisteren. Terwijl ik gisteren best baalde van mijn slechte voorbereiding zie ik nu ook de vrijheid ervan in. Meestal regel ik hostals en vervoer bijna geheel van huis uit. Dit keer lukte het niet de binnenlandse vluchten te boeken die ik gepland heb, de betaling liep steeds vast. De enige reservering die we hebben is de eerste nacht in Bogota en een hostal in Medellin omdat daar het jaarlijkse bloemenfestival is als wij er willen zijn. Dus... We zijn nog zo vrij als een vogeltje om ons plan verder ook aan te passen. Eerst maar eens Villa de Levya ervaren. Het is een rustig dorpje met een fijne atmosfeer in de Andes. De huisjes zijn laag, wit geschilderd en met balkonnetjes vol bloemen. De straten zijn van die onhandig lopende maar oh zo mooie keien. Er zijn veel leuke eettentjes en een prachtig Plaza Mayor. De trouwe lezers van mijn Latijns Amerikaanse reizen herkennen vast wel wat kenmerken, Simon Bolivar standbeelden, Plazas Mayores, koloniale stadjes...We wandelen wat rond, drinken verse passievruchtsap en eten lokale specialiteiten. Heel relaxed allemaal. In korte broek, het is goed warm in de zon. Ondertussen ontstaat het plan om niet terug te gaan naar Bogota zodat we vandaar uit het oorspronkelijke plan weer op kunnen pakken maar om noordwaarts door te reizen. Bogota weer in, busterminals, taxi's , niet echt aantrekkelijk. We puzzelen wat en leve de vrijheid van het echte backpacken...besluiten we morgen naar San Gil te gaan, de outdoor-hoofdstad van Colombia.

• 29 Juli 2014 - 08:11

Angelina:

Hi Renata en Rosalba!

Wow, dat klinkt weer behoorlijk avontuurlijk allemaal!Stoer hoor! Vooral nu jullie geen vast plan hebben! Wel een heerlijk gevoel van vrijheid....Lekker genieten en goed op jezelf passen! Kijk uit naar het volgende verhaal hoewel ik niet zeker weet of ik dit kan lezen op onze vakantie...Maar ik lees het ook graag achteraf!
    Dikke kus, XXX Angelina

• 29 Juli 2014 - 13:17

PapMam:

Leuk verslag hoor. Leve de vrijheid, maar wees a.u.b. voorzichtig. Let goed op elkaar en hou ogen en oren open. Kijk uit naar volgend verslag.

Groetjes en een dikke kus van ons xxxxxxx

• 07 Augustus 2014 - 13:11

Karin:

Hola, jeetje wat een andere wereld en wat bijzonder en gaaf om dit te doen samen met je dochter. Veel plezier en ik hoor graag meer....